Gå til hovedinnhold

Navigasjon med skjermleser

  • Yana Bereshnaya - TV 2 Skole, Brukertester
  • Daniel Bajer - TV 2 Skole, Tilgjengelighetsansvarlig

Effektiv navigasjon er viktig for Yana Bereshnaya. Hun er skjermleserbruker og tilegner seg informasjon raskt. Etter at hun kom til Norge i 2023 har hun raskt lært seg norsk, og mestrer i tillegg russisk, engelsk og ukrainsk. I tillegg er Yana teknologibevisst og opptatt av nye muligheter for navigasjon. I denne artikkelen gir hun et innblikk i hva som er viktig for en skjermleserbruker og forteller litt om sin bakgrunn med bruk av teknologien.

Yana som skjermleserbruker

Bakgrunn

Jeg startet å bruke skjermleser da jeg var 11 år. Frem til da hadde jeg ikke noe erfaring med skjermleser hjemme, og det var på skolen jeg startet å lære bruk av skjermleser og leselist. På skolen fikk jeg tilgang til JAWS og leselist, men jeg måtte lære det meste på egen hånd. Utstyret var gammeldags og det tok lang tid å bruke de tjenestene jeg trengte til skolearbeidet. Vi fikk undervisning i grunnleggende bruk av datamaskin, men ingen videre oppfølging for å lære å bruke teknologien selv.

Da jeg var 14 år fikk jeg min egen PC og det var da jeg for første gang kunne utforske i større grad og lære selv. Da kunne jeg jobbe mer effektivt, bruke et vanlig tastatur og fikk mulighet til å lære og jobbe raskere. En annen endring var at jeg byttet fra JAWS til NVDA. Jeg forstod at NVDA var mindre ressurskrevende for datamaskinen, og ble fort vant til denne skjermleseren.

Da jeg startet å studere var jeg avhengig av effektivitet i både lesing og skriving for å gjøre det som var forventet av oss på studiet. Spesielt skriving med vanlig tastatur var viktig. For meg er det mye mer effektivt enn å skrive braille, og jeg tror ikke jeg ville vært i stand til å studere på den måten jeg gjorde, uten å skrive med et vanlig tastatur.

Effektivitet i hverdagen

Nå som jeg er ferdig med å studere bruker jeg NVDA til PC og Talkback til Android-telefon i hverdagen. Det er viktig for meg at skjermleseren som jeg bruker kan utføre oppgaver så raskt som mulig. Det er også viktig at skjermleseren registrerer input fra brukeren uten forsinkelser. Erfarne skjermleserbrukere kan med fordel tilpasse skjermleseren til egen bruk ved hjelp av innstillinger eller utvidelser som gir tilleggsfunksjonalitet til skjermleserprogrammet. En utvidelse kan for eksempel gjøre det mulig å bruke innhold som i utgangspunktet har dårlig tilgjengelighet. Et eksempel på dette er utvidelser som bruker KI for å analysere bilder og generere bildebeskrivelser. Med denne løsningen kan skjermleserbrukere få tilgang til bilder, også når det ikke er lagt til alternativtekst. Til forskjell fra NVDA er det ikke mulig å legge til utvidelser i Talkback. Likevel har Talkback en integrert funksjon for bildebeskrivelser med KI, som jeg synes fungerer bedre enn med Voiceover, skjermleseren til iPhone.

For å løse forskjellige oppgaver og navigere raskest mulig, bruker jeg flere teknikker og hurtigtaster. Under er en liste over noen av de jeg bruker mest.

  • Den viktigste utvidelsen jeg vil nevne, er WorldVoice. Denne utvidelsen kan hjelpe med å identifisere språket i ulike tekster. Med bruk av den og syntetiske stemmer for forskjellige språk kan jeg bruke innhold på ulike språk, og tilpasse de forskjellige språkene etter mine preferanser. For eksempel kan jeg ha høyere hastighet på opplesing på russisk enn norsk. WorldVoice | NVDA Add-ons Directory
  • Speech History gjør det mulig å kopiere den siste frasen som NVDA har lest opp. speechHistory | NVDA Add-ons Directory
  • Den tredje utvidelsen jeg ofte bruker, heter nao. Gjennom denne utvidelsen kan jeg lese bøker som har blitt skannet og ikke er formatert som tekst. Utvidelsen kjenner igjen bilder av bokstaver og gjør om til opplest tekst. nao | NVDA Add-ons Directory
  • Subtitle Reader er en utvidelse som kan lese undertekster til video på ulike nettsteder. Undertekster er ofte ikke tilgjengelige for skjermleseren, og Subtitle Reader hjelper med dette. subtitle_reader | NVDA Add-ons Directory
  • Resource Monitor kan gi informasjon om batteri, prosessor og andre systemressurser på PC resourceMonitor | NVDA Add-ons Directory

I tillegg bruker jeg flere hurtigtaster til NVDA og Windows.

  • Hurtigtaster som er enkle å bruke
  • For å slå på NVDA bruker jeg Control + Alt + N
  • For å åpne skrivebordet bruker jeg Windows + D. Gjennom det kan jeg åpne forskjellige snarveier ved bruk av bokstaver.
  • For å navigere nettsteder finnes det en del egne hurtigtaster til NVDA. Disse hurtigtastene flytter skjermleserens fokus til bestemte elementer.
    • H for overskrift
    • K for lenker
    • V for besøkte lenker
    • E for input-felter
    • F for knapper
    • For alle disse hurtigtastene er det mulig å holde inne shift-knappen. Da flyttes fokuset til forrige element av gitt type i stedet for neste.
    • Tab (og shift + tab) kan være nyttig hvis man allerede kjenner nettstedet og gir en rask oversikt. Tab-knappen flytter fokus til neste fokuserbare element.
    • Piltaster kan brukes for å gå frem og tilbake ett og ett element. Ved å bruke piltastene kan jeg få oversikt over nettsteder jeg ikke er kjent med fra før, fordi piltastene går gjennom alle element, uavhengig av type.
  • For å høre på undertekst bruker jeg insert + Y
  • For å kopiere den siste uttalte setningen bruker jeg insert + F12

Jeg bruker også berøringsskjerm i tillegg til tastatur. Hvis det er vanskelig å få tilgang med tastatur kan bevegelser med berøringsskjermen med NVDA være nyttige. Et eksempel på dette er dobbelttrykk på skjermen for å åpne lenker.

Digitale læremidler

Det er viktig at riktig navn leses opp og at læremidlet har gode bildebeskrivelser. For barn og unge med lite erfaring med IKT og skjermleser finnes det egne opplæringsprogrammer. Her kan barna lære om tastaturbruk, bokstaver og viktige hurtigtaster i skjermleserprogrammene de bruker.

Skjermleser og universell utforming

Som Yana forklarer er effektivitet viktig for en skjermleserbruker. Grunnen til dette er at informasjonen en skjermleserbruker har tilgang til fra digitale læremidler formidles i en dimensjon. Yana og andre som bruker skjermleser tar til seg informasjon fra nettsteder og digitale læremidler fra topp til bunn. Derfor er det så viktig å tenke på god programmeringspraksis og tilgjengelige elementer når vi jobber med likeverdig tilgang i digitale læremidler. Riktig semantisk koding, bruk av tilgjengelige navn og alternativer for ikke-tekstlig innhold er noen av grepene som er viktige for blinde og svaksynte som bruker skjermleser.

Digitale læremidler kan ofte være det første møtet med IT for unge skjermleserbrukere. Derfor er det spesielt viktig at digitale læremidler er gode eksempler på universell utforming og tilgjengelighet. På den måten kan vi utnytte potensialet i digital teknologi og skape en positiv læringsopplevelse for noen av de som trenger digitale verktøy og hjelpemidler.

Mer om bruk av skjermleser